I can hear music

Jag brukar oftast köpa tuggummi ur automaterna som finns på dem flesta affärer.
En sak som på senare tid har börjat dyka upp i mitt huvud är hurvida priset på dessa kommer att gå upp när tvåkronan införs.
Just nu är ju priset en krona. Skulle det däremot komma tvåkronors automater istället så skulle ju priset öka med 100 %. En ganska drastisk ökning.

Det som satte igång dessa tankegångar var när jag och Micke för någon vecka sedan trotsade kylan och gick till konsum medans Danne valde att sitta kvar inne i värmen i Mickes rum och mysa.
Jag hade handlat en pepsi max där varje dag under veckan och sedan bränt återståeende mynt på tuggummi.

Antar att om/när tvåkronan införs så finns det 3 alternativ.
1. Den tar samma form som enkronan och enkronan förminskas till en femtioörings storlek.
2. Den får en mellan storlek som inte är lika stor som en femma, men större än en enkrona, det vill säga att man måste programera om, eller bygga om, samtliga tuggummi automater som nu finns ute om priset ska höjjas.
3. Den ersätter enkronan. Vilket skulle innebära en hård smäll pengamässigt. Dubbelt så dyra tuggummin.

Kom just på ett fjärde alternativ, nämligen att man ökar storleken på tugguminen.
Klart enklaste lösningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0